Luister naar de wens van het slachtoffer

Regelmatig krijg ik de vraag of ik een letselschade wil overnemen omdat een slachtoffer niet tevreden is over zijn huidige belangenbehartiger. Zo ook een paar maanden geleden. Ik werd gebeld door een vriendin van het slachtoffer. Ze had onze advertentie gezien en vertelde dat een goede vriend van haar niet meer weet wat hij moest doen. 11 jaar geleden was hij betrokken bij twee bedrijfsongevallen en is daardoor blijvend invalide geraakt. Het slachtoffer had al meerdere keren aangegeven dat hij wilde afwikkelen, maar de advocaat gaf daar geen gehoor aan.

Omdat het om een dossier van elf jaar oud ging, zou er veel tijd verloren gaan alleen al aan het inlezen van het dossier. Hoewel ik het echt graag had gedaan, wist ik dat dit niet de snelste weg was naar een afwikkeling. Een paar jaar geleden was er al een onafhankelijk onderzoek geweest, en dit is normaal gesproken de basis voor een afwikkeling. Waarom het zoveel jaren daarna nog niet is afgewikkeld, is voor mij een raadsel.

Omdat ONNA Letselschade echt het verschil wil maken, sta ik het slachtoffer bij vanaf de zijlijn. Ik vertelde hem wat hij tegen zijn advocaat moet zeggen om een afwikkeling te bespoedigen, en welke punten er niet vergeten moeten worden. Het slachtoffer houdt mij verder op de hoogte van de ontwikkelingen. Het laatste nieuws is dat de afwikkeling is ingezet, en de verwachting is dat de zaak nog voor de zomer is afgerond!

Wij van ONNA willen hiermee benadrukken dat er goed naar een slachtoffer geluisterd moet worden. Wij kunnen het slachtoffer adviseren, maar hij/zij is degene die het vervolg bepaalt. Gaan we bijvoorbeeld op medisch gebied alles uitzoeken, of wil het slachtoffer liever afwikkelen?

Heeft u ook een zaak die al jaren loopt, of bent u niet tevreden over uw huidige belangenbehartiger? Bel of mail ons gerust. Wij luisteren graag naar uw verhaal.

 Auteur: Monique Bloos, Januari 2021